Proses Tambah Nilai
Cara Tambah Nilai
Format 1: Kodnilai[Jarak]Nopelanggan
Format 2: Kodnilai[Titik]Nopelanggan[Titik]Pin
Contoh 1: C10 0139876543
Contoh 2: C10.0139876543.1234
Caj Server: RM0.00 (RM0.01 Caj Laporan Jika Gagal, YM Tiada Caj)
Output Berjaya: Nombor Transaksi, Status, Nombor Siri, Kos Dikenakan, Baki Semasa
Contoh: Trx #123456, Berjaya, Sn/Ref:123456789abcde, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
Output Gagal: Nombor Transaksi, Status, Sebab Gagal
Contoh: Trx #123456, Gagal, Invalid Status
Tindakan: Semak Nombor Pelanggan, Cuba Semula Hingga Berjaya
Pantang Larang: Elakkan Topup Nombor Yang Sama Dalam Tempoh Kurang 10 Minit
Cara Tambah Nilai Ke Nombor Sama Dengan Nilai Yang Sama Untuk Kali Ke-2 @ Seterusnya Pada Hari Sama
Format: Kodnilai[Titik]Bil.Transaksi[Titik]Nopelanggan[Titik]Pin
Contoh: C10.2.0139876543.1234
Caj Server: RM0.00 (RM0.01 Caj Laporan Jika Gagal, YM Tiada Caj)
Nota: Nombor 2 Untuk Tambah Nilai Kali Ke Dua Ke Nombor Sama Dengan Nilai Yang Sama Pada Hari Yang Sama. Untuk Kali Ke-3, Tukar Nombor 2 Kepada 3 Dan Seterusnya.
Kod Tambah Nilai
Celcom Airtime Share (C3 - Rm3.25) Celcom: C5, C6, C7, C8, C9, C10, C11, C12, C13, C14, C15, C16, C20, C25, C30, C35, C40, C45, C50, C100 & C200
CP5 & CP10
CP5 & CP10
Huruf C Mewakili Celcom, Angka Mewakili Jumlah. CP mewakili Celcom Pin.
Maxis: M5, M6, M7, M8, M9, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M20, M25, M30, M35, M40, M45, M50, M60 & M100
Huruf M Mewakili Maxis, Angka Mewakili Jumlah.
HoTTiket : HT15 (bergantung pada stok)
Digi: D5 @ DP5, DP10 & DP30
Huruf D Mewakili Digi, Angka Mewakili Jumlah. DP Mewakili Digi Pin
ITalk: IT10 (bergantung pada stok)
Huruf IT Mewakili ITalk, Angka Mewakili Jumlah.
***Jika topup CP, DP atau Hot Tiket kepada pelanggan. Pastikan anda memberi no pin yg anda dapat dari server kepada pelanggan. Ini kerana server tidak menghantar pin kepada pelanggan anda.***
Cara Tambah Nilai Berganda
Format:
Kodnilai[Titik]Nopelanggan[Koma]Kodnilai[Titik]Nopelanggan[Titik]Pin
Contoh:
C5.0139876543,M3.0129876543.1234
Caj Server: RM0.00 (RM0.01 Caj Laporan Jika Gagal, YM Tiada Caj)
Output Berjaya: Nombor Transaksi, Status, Nombor Siri, Kos Dikenakan, Baki Semasa
Contoh: Trx #123456, Berjaya/Success, Sn/Ref:123456789abcde, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
Output Gagal: Nombor Transaksi, Status, Sebab Gagal
Contoh: Trx #123456, Gagal, Invalid Status
Tindakan: Semak Nombor Pelanggan, Cuba Semula Hingga Berjaya
Pantang Larang: Sama Seperti Di Atas
Tambahan: Jangan Topup Nombor Yang Sama Dalam Satu Sms
Aturan Akaun Sendiri
Daftar Id Yahoo! Messenger (YM)
**Call Careline untuk daftar YM**
**Call Careline untuk daftar YM**
Format: TYM[Titik]Id Ym[Titik]Pin
Contoh: TYM.aweks_kiut.1234
Caj Server: RM0.01
Selepas Itu Add YM Server yang tersenarai di sebelah kanan web.
* Bagi Ahli Yang Mempunyai Masalah atau GAGAL Untuk Mendaftar Yahoo! Messenger, Sila Hubungi Careline. Caj RM5 dikenakan untuk pendaftaran.
* Semua Format Transaksi Adalah Sama Antara Sms & YM.
* Tiada Caj Dikenakan Untuk Semua Transaksi Menggunakan YM, Kecuali Transaksi Daftar
Daftar No Telefon Bimbit Lain
Format: TNO[Titik]Notelefon[Titik]Pin
Contoh: TNO.0129685727.1234
Caj Server: RM5.00
Hapus No Telefon Sedia Ada
Format: HNO[Titik]NoTelefon[Titik]Pin
Contoh: HNO.0129685727.1234
Caj Server: RM0.01 (YM Tiada Caj)
Hapus Id Yahoo! Messenger (YM) Sedia Ada
Format: HYM[Titik]IDYahoo[Titik]Pin
Contoh: HYM.aweks_kiut.1234
Caj Server: RM0.01 (YM Tiada Caj)
Tukar Penama Akaun
Keterangan Menukar Nama Yang Didaftarkan Pada Akaun Ezreload. Sebagai Contoh, Nama Asal Ahmad, Hendak Ditukar Kepada Nama Fiza.
Format: UN[Titik]Nama[Titik]Pin
Contoh: UN.Fiza.1234
Caj Server: RM1.00
Tukar Nombor Pin
Format: GP[Titik]Pin Semasa[Titik]Pin Baru
Contoh: GP.1234.5678
Caj Server: Rm0.50
Maklumat Akaun / Laporan Harian
Dapatkan No Id, Semak Baki Semasa (Modal Jualan) & Semak Baki Belum Tukar (Unclaim Komisyen)
Taip: BAKI
Caj Server: RM0.01 (YM Tiada Caj)
Output: Nombor Id, Baki Semasa (Modal Jualan), Baki Belum Tukar (Unclaim Komisin)
Contoh: Id Z001006, Baki Rm99.500, Unclaim Komisin Rm141.500
Laporan Jualan Mengikut Tarikh
Format: LAP[Titik]Tarikh Mengikut Format ddmm
Contoh: LAP.3006
Caj Server: RM0.01 Untuk Setiap Sms (Saiz Laporan Mengikut Bilangan Transaksi, YM Tiada Caj)
Output: Transaksi, Kos, Waktu, Status
Contoh: C10.0148186582, Rm9.500, 17:54, Berjaya
Rekod Transaksi Terperinci Mengikut Tarikh
Format: REK[Titik]Tarikh Mengikut Format ddmm
Contoh: REK.3006
Caj Server: RM0.01 Untuk Setiap Sms (Saiz Laporan Mengikut Bilangan Transaksi, YM Tiada Caj)
Output: Waktu, Amaun, Perkara
Contoh:
12:45:50, -100.000, Transfer Ke Z001006 (Pindahan Rm100 Ke Id-Z001006)
14:23:11, 500.000, Cimb (Tambah Modal Melalui Cimb)
Semak Harga Produk
Boleh semak di sini
http://webreporting.dyndns.org
Semak Harga Produk
Boleh semak di sini
http://webreporting.dyndns.org
atau
Format: CH[Titik]Kod Produk
Contoh: CH.C5
Transaksi Jualan
Proses Tambah Modal
SILA RUJUK DI SINI >> TAMBAH MODAL
Pengurusan Upline/Downline
Daftar Akaun Downline Baru
Daftar*Nama*no K/P*no hp*kod level*1234
Contoh: anda mendaftar Ahmad sebagai dealer di bawah anda.No KP 890906035056 dan no hp 019-2817661.
Daftar*Ahmad*890906035056*0192817661*D*1234
@tau
Reg.nama.no k/p.no hp.kod level.1234
Contoh: anda mendaftar Ahmad sebagai dealer di bawah anda.No KP 890906035056 dan no hp 019-2817661.
Reg*Ahmad*890906035056*0192817661*D*1234
*boleh guna huruf besar atau kecil
*sila pastikan no kad pengenalan yg diberikan adalah betul
Caj Server: RM10.00
Larangan: Tidak Dibenarkan Menggunakan Yahoo! Messenger (YM) Untuk Membuat Pendaftaran Downline. Sabit Kesalahan Denda RM30 Setiap Pendaftaran.
Catatan: Kenakan Yuran Pendaftaran Berpatutan Kepada Bakal Ahli Yang Ingin Didaftarkan. Tentukan Amaun Untuk Setiap Level Mengikut Citarasa Anda, Asalkan Melebihi Caj RM10.00 Yang Dikenakan Kepada Anda Sewaktu Menjalankan Transaksi Ini.
Nota: Level Third-Retailer Tiada Akses Menggunakan Fungsi Ini
Pindahan Modal Ke Akaun Upline/Downline
Format 1: TRANS[Titik]Id[Titik]Amaun X 1000[Titik]Pin
Contoh 1: TRANS.Z001006.100000.1234
Format 2: TRANS[Titik]No. Tel.[Titik]Amaun X 1000[Titik]Pin
Contoh 2: TRANS.0148186582.100000.1234
Catatan: Amaun Dibaca Tanpa Titik Perpuluhan, Dengan Tiga (3) Angka Sen
Contoh: Rm123.45 Ditaip 123450
Caj Server: Rm0.01 (Ym Tiada Caj)
Output: Kedua-Dua Pihak Dihantar Laporan Semasa
Semak Butiran Akaun Upline/Downline
Format: SD[Titik]Id Downline Yang Ingin Diperiksa
Contoh: SD.Z001006
Caj Server: Rm0.01 (Ym Tiada Caj)
Output: Nama, Id, Level, Baki Semasa
Contoh: Muhammad, Id-Z001006, Level R, Baki Rm23.795
Senarai Downline
Taip: LDL
Caj Server: Rm0.01 Untuk Setiap Sms (Saiz Senarai Mengikut Bilangan Downline, Ym Tiada Caj)
Output: Id, Nama, Level, Baki
Contoh: Z001006, Razif, A, 13.490
(Buat masa ni format LDL tak boleh digunakan)
(Buat masa ni format LDL tak boleh digunakan)
Ubah Level Downline
Format: UL[Titik]Id[Titik]Kod[Titik]Pin
Kod
Am: Assistant Manager
M: Master
D: Dealer
A: Agent
R: Retail
Fr: First-Retailer
Sr: Second-Retailer
Tr: Third-Retailer
Contoh: UL.Z001006.A.1234
Caj Server: Rm5.00
Catatan: Kedua-Dua Pihak Akan Terima Laporan
Kutip Komisen Overiding Jualan Downline
**NOTE>>Komisen downline akan terus masuk ke dalam modal anda secara automatik**
**NOTE>>Komisen downline akan terus masuk ke dalam modal anda secara automatik**
Format: Tukar[Titik]Jumlah
Contoh: Tukar.50000
(Contoh di atas nilai RM50, boleh tukar ikut nilai yg anda nak tukar)
(Contoh di atas nilai RM50, boleh tukar ikut nilai yg anda nak tukar)
Caj Server: Rm0.02 (Ym Tiada Caj)
Catatan: Kesemua Baki Belum Tukar Akan Ditukarkan Kepada Baki Semasa (Modal Jualan)
Sekat Transaksi Downline
Format: NA[Titik]Id[Titik]Pin
Contoh: NA.Z001006.1234
Caj Server: Rm0.01 (Ym Tiada Caj)
Catatan: Kedua-Dua Pihak Akan Terima Laporan
Penting:
Setiap Transaksi Mesti Dihantar Ke Server. Bagi Tujuan Penjimatan Kos Anda Sebagai Penjual, Ketiga-Tiga Rangkaian Celcom, Maxis Dan Digi Disediakan :
Lihat disebelah kanan web untuk senarai SERVER.
(atau untuk dapatkan senarai server terkini, Taip CENTER hantar ke server)
* Untuk Dapatkan Semua No Server, Sms/YM Center Ke Server. Set Nombor Yang Sama Rangkaian Dengan Anda Sebagai 8pax/Teman20 Atau Activ10 Atau Fnf. Hantar Setiap Transaksi Ke Nombor Server Mengikut Rangkaian Anda Selaku Penjual, Bukan Mengikut Rangkaian Pembeli.
klu nk buat melalui YM kena buat akaun yg bru yer? klu guna ym yg sedia ada bole x??
memang guna YM anda yang sedia ada, tak perlu daftar YM yg baru. Cuma daftarkan YM anda dengan Server syarikat. Selepas daftar add YM syarikat aamobiletopup atau aamobiletopup20.
TQ
mcm mana nak topup Umobile dan xox berapa persen yg company bayar
cara nak topup macam biase, dan peratus mengikut pakej. Bila dah daftar boleh lihat harga agent yg sudah ditolak peratusan.
1.Bagaimana cara mendaftar sebagai pelajar IPTA?
2.Bagaimana dengan TuneTalk, SalamFon dan XOX boleh jual ke?
3.Berapa Komisen untuk HotTicket?
4.Carta komisen hanya setakat MG sahaja, Jika saya join sebagai MG2, carta mana saya nak lihat?
5.Tolong cerita sikit pasal Samsung yabg diberi percuma tu, Berapa hari boleh terima dari tarikh pendaftaran?
1. Cara daftar adalah sama, daftar di bahagian Pendaftaran.
2. TuneTalk & Salamfone tiada lagi untuk topup di syarikat ini, tapi XOX ada dengan keuntungan 5%.
3. Hot Tiket bagi pakej MG = Manager dengan keuntungan 2.65%.
4. MG2 adalah pakej MG sebenarnya. cartanya adalah sama dengan MG. Perbezaan MG2 cuma pakej sekali dgn Phone.
5. Dalam masa 3-4 hari bekerja.
selepas membuat untuk menukar no pin seperti GP.1234.5678.. adakah saya perlu hantar ke nombor senarai server yang berada di atas kanan web ini??
ye.. apa2 format SMS selepas pendaftaran hantar pd no server. Jika saudara daftar gune no maxis, maka hantar pada server maxis untuk mjimatkan caj sms.
boleh tahu, peratus mengikut pakej siapa yang tolak??
Syarikat AA Mobile yang tentukan peratus keuntungan.
nk tnyer..downline tu mcm ner?
Downline ni org bawah kite..
kite daftarkan sesiapa yg nak jadi agent topup di bawah level kite.. so, dia akan jadi downline kite, dan segala hasil jualan topup dri downline kite, kite akan dpt komisen..
knpe topap digi selalu xboleh??ap waktu tok topap digi reload?
digi mmg cepat habis stok, sbb stok digi agak terhad. digi terhadkan dia punye topup pd syarikat, jd topup slalu habis cepat. Nak tahu bile ade stok, kene cek stok. cara cek stok boleh lihat di bahagian kanan web ni.
apa maksud digi pin?
Digi pin sama seperti pin yang tertera di kad topup, yang ada dijual di kedai2. Digi pin ini perlu bagi sendiri pada customer sebab server tidak hantar pada customer.
Macam na nak semak komisen?
Komisen atau keuntungan ye?
kalau keuntungan, kita boleh lihat harga agent di web report. Bahagian harga. Bezakan dgn harga kite jual itulah keuntungan kita.
Kalau komisen, komisen ni dapat bila kita ade downline (org bawah), bila downline jual topup kita dpt komisen. Komisen akan auto masuk ke dalam modal.
Salam.
Topup untuk uMobile kena taip apa? Tak jumpa dalam web report & dalam ni.
Terima kasih.
U10
Dalam web report ada. Scroll sampai bawah.
salam. masih tak faham cas dikenakan bagi transaksi topup celcom...kene charge macam mana tuu?
wssalam.. caj sms biasa.. kalau awk pakai no celcom utk pendaftaran.. jadi nanti hantar ke server celcom akan di caj ikut sms biasa.. sama macam awk hantar sms pade no celcom lain..